MTB kola

Morati HC 1.1 – Shimano XTR

Co vám budu povídat, prostě jsem si udělal radost 🙂 loňská přestavba Morati CR 1.1 na gravel bike ve mě postupně vyvolala nutkavou potřebu vlastnit taky kousek tý cyklistický historie… Svého času jako mladý závodník jsem Morati hodně obdivoval a to jak v MTB, tak hlavně při cyklokrosových závodech.

Nějakou dobu jsem měl pouze silniční kolo (bajk byl rozebranej na prvočinitele) a na dojíždění do dílny jsem si tak půjčoval bajka od přítelkyně. Potřeboval jsem tedy něco na čem budu denně jezdit a když už jsem se rozhodl něco udělat, tak jsem si řekl, že to bude stylový.

Morati HC 1.1

Celý to začalo koupí rámu Morati HC 1.1 na cyklobazaru. Nějakou dobu mi rám visel na zdi, než jsem si utříbil myšlenky. Ideálně jsem chtěl rámovou sadu komplet od Morati, tedy mít rám i vidlici. Ve chvíli, kdy jsem rám měl, tak jsem prováhal jedinečnou šanci na koupi vidlice za 1000 euro z Dánska. Tehdy na začátku mi to přišlo drahý a říkal jsem si, že když je teď jedna za 1000, tak za chvíli bude jiná za levněji. To byla velká mýlka, jelikož sehnat cokoliv jinýho od Morati než rám, je skutečně hodně složitý a tudíž i hodně drahý.

Morati + Pace

Vidlice je druhý komponent, který jsem řešil. Když mi došlo, že Morati vidlici jen tak neseženu, tak jsem se začal poohlížet jinde. Chtěl jsem pevnou vidli, vlastně jsem chtěl postavit jednuchej, lehkej a funkční bajk.

Pace RC31

Na ebay.co.uk se mi podařilo velmi dobře vydražit vidlici Pace RC31. To co se mi nepovedlo s koupí vidlice od Morati se mi ale trochu vrátilo na týhle vidlici. Cena byla dobrá, stav super a designově Pace vidle k rámu Morati úplně perfektně sedí.

Shimano XTR RD-M9100

Hodně jsem laboroval a přemýšlel nad skladbou řadících komponentů. Ze začátku jsem byl spíš nakloněnej AXS sadě od Sramu a to hlavně proto, že bych zredukoval kabeláž pouze na brzdové bovdeny. Ale vzhledem k tomu, že jsem chtěl brzdy od Shimana a nechtěl jsem naopak mixovat moc značek, tak jsem zvolil řadící sadu Shimano XTR m9100.

Shimano XTR

Bylo mi už z více míst tak trochu vyčítáno, že na retro kolo se spoustou původních komponentů dávám nový 12ti rychlostní řazení. Na jednu stranu OK, ale na tu druhou… já jsem věděl, že na tom kole budu jezdit a jestli bych se dneska s něčím nedokázal smířit, tak je to určitě trojpřevodník…

Shimano XTR FC-M960 + Garbaruk

Zbytek komponentové řady tvoří starší Shimano XTR ve verzi M960 (brzdové čelisti a kliky) a M950 (brzdové páky). Bohužel verze M960 neměla samostatné brzdové páky, dělala se pouze verze s dualama. Původně jsem to nechtěl tolik mixovat, ale verze sady M950 měla ještě octalinkovou středovou osu a to sem tam prostě dávat nechtěl. Navíc verze M960 má lesklou povrchovou úpravu a více ladí k nové 12ti rychlostní přehazovačce.

Shimano, Sram, Tune, Chris King, Garbaruk

Bohužel to mixování se mi úplně nevyhlo na pozici kazeta / řetěz. Co se týče kazety, tak nic jiného než Sram NX Eagle tam dát nešlo a řetěz XX1 Eagle jsem zase zvolil kvůli zlaté barvě a skvělé výdrži. Nicméně u kazety a řetězu to neni hned poznat, takže to nebije do očí 🙂 pro doplnění, převodník 102BCD je od firmy Garbaruk.

Spinergy Rev X Rocks

Mě osobně se naopak hodně líbí to spojení retro a moderních komponentů. A co mě nejvíc baví jsou karbonový loukoťový kola Spinergy Rev X Rocks. Koho by napadlo, že bez dodatečných úprav, bude možné na kola z přelomu tisíciletí nainstalovat 12ti rychlostní kazetu a bez problémů na nich jezdit i po 20ti letech od výroby. A víte co je nejvíc super? Loukoťový kola nemaj díry na niple… ráfek sice nemá žádnej speciální profil, ale i tak lze na tyhle kola úplně v pohodě nahodit bezdušáky (Maxxis Ikon 26×2.2″), co víc si přát?! Btw., sehnat tyhle kola v dobrym stavu je dneska už taky hodně složitý a mě se to povedlo na německym bazaru eBay kleinanzeigen.

Tune

Tak tohle je v podstatě gró celý stavby. Zbejvaj už jenom “drobnosti” typu sedlo, sedlovka, řídítka, představec… Co si budem, už na začátku mi bylo jasný, že to nebude levná stavba. No a podobným kolům prostě sluší značky Tune a Chris King. Chvíli jsem váhal, jestli na pozici kokpitu nedat spíš komponenty Thomson. Vypadalo by to taky dobře a bylo by to výrazně levnější než Tune. No ale jak jsem psal výše, chtěl jsem udělat stylovku. Na pozici kokpitu je ještě jedna důležitá věc a to jsou gripy. Tady je asi milion variant a dá se na to jít různými způsoby. Já si vybral pohodlí a zvolil SQlab 710 a musím uznat, že jsou fakt super.

Tune

Je zde ještě pár drobností, které stojí za zmínku. Ke kolům nebyly žádný rychloupínáky. Co jsem koukal, tak Spinergy asi nějaké vyrábělo, ale designově nic moc a nebyly k sehnání, takže jsem jimi doplnil sadu XTR M960. Dále se mi podařilo sehnat originální karbonový brake booster od Shimana. Upřímně jsem ani nevěděl, že Shimano toto vyrábělo… Každopádně na přední vidlici se mi to velice hodí. Určitě by to fungovalo dobře i bez brake boosteru, ale čepy na vidlici jsou na objímce a tak nějak mam lepší pocit, když je tam prvek, kterej to trochu podrží 🙂

Shimano carbon brake booster

Kolo mam už několik měsíců a jsem z něho nadšenej. Dneska už je těžký někoho zaujmout kolem jako takovým, ale tenhle bajk to umí úplně s přehledem a každej kdo trochu zná, tak mu Moratka udělá radost jen co jí uvidí.

Shimano XTR, Maxxis Ikon

Za tu dobu mam spoustu poznatků, něco funguje super, něco tak nějak obstojně, ale co je velký špatný, to je sedlovka… Zámek držící sedlo vrže a křupe, ale naprosto nesnesitelně. Zcela upřímně říkám, že za 4.600,- korun je ta sedlovka naprosto příšerná a už bych si jí nikdy nekoupil. Určitě se na tom do jistý míry podepisuje důraz na nízkou váhu, celej zámek je hodně subtilní a už při montáži jsem z toho neměl úplně dobrej pocit…

Shimano XTR, Pace, Maxxis Ikon, Morati, Chris King

Jinak co se týče shánění starých komponentů, tak úplně best of je německej eBay kleinanzeigen. Komponentů je tam mraky, je tam hodnocení prodejců a neměl jsem ani jednou problém. Na ebay.co.uk je toho taky hodně, ale po brexitu je potřeba počítat se clem a daní (za vidlici jsem platil…). Jinak občas se stane, že na ebay.co.uk prodejce nechce posílat do zahraničí. Dá se to řešit službou Tiptrans, která nabízí virtuální adresu v Liverpoolu a následně balíky přeposílá. Sice to neni úplně levný, ale často to může mít smysl. Z Německa jsem s dopravou neměl problém, ale zato jsem narazil s angličtinou. Hned první prodejce nereagoval, tak jsem použil google translator a zprávu nechal přeložit do němčiny. No a to už jsem měl odpověď skoro hned 🙂 od té doby to dělám automaticky, zprávy posílám rovnou v němčine a ikdyž je mi jasný, že to kolikrát musí znít strašně, tak to asi němcům vyhovuje víc.

Morati HC 1.1

No a ještě jeden tip při stavbě retro kola… Často se vyplatí koupit celý kolo a to rozebrat na díly. Já takhle koupil hned tři kola, jedno v Prostějově, druhý v Praze a třetí v Berouně a vyplatilo se to!

Share :
Niner Air 9 – Shimano XT
11. 2. 2022
Kellys Stage 70
30. 10. 2018
1 Comment
  • presne tento model ramu jsem jezdil , ale byl mi ukraden cca 2002 … od te doby jen mrazek … krasna prace!